hepsicilerin buluşma noktası
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

***Siteye ÜyE Ol HePsiye Doyy***
 
AnasayfaAnasayfa  KapıKapı  GaleriGaleri  AramaArama  Latest imagesLatest images  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yap  

 

 5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi

Aşağa gitmek 
3 posters
YazarMesaj
HaNDe

HaNDe


Mesaj Sayısı : 133
Kayıt tarihi : 09/11/08

5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi Empty
MesajKonu: 5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi   5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi EmptyPaz Mayıs 17, 2009 8:38 pm

5.sınıf sosyalbilgiler 1. dönem perfonmas ödevi

Marmara'daki yıllık üretim kapasitesi en yüksek Bira fabrikaları
İli ve Adı Yıllık Üretim Kapasitesi(bin tl)
İstanbul Tekel Bira Fabrikası 40
İstanbul Efes Bira Fabrikası 25


Marmara Tekel Şarap Fabrikaları ve Üretim Kapasiteleri
İli ve Adı Kuruluş yılı Kapasitesi(bin tl/yıl)
İstanbul - Paşabahçe 1922 2 300
Tekirdağ 1931 7 000
Çanakkale 1962 2 050
Tekirdağ-Şarköy-Uçmakdere1966 800
Tekirdağ - Şarköy 1966 1 500
Bilecik 1971 1 600
Edirne - Uzunköprü 1976 1 000
7)Dokuma, Deri ve Giyim Endüstrisi
Başlıca pamuklu iplik dokuma fabrikaları arasındaki Mensucat Santral(İstanbul ve Edirne),Akip (İstanbul) fabrikaları, alanın en büyük iplikfabrikalarıdır.
Pamuklu kumaş dokuma fabrikalarından; Bozkurt(İstanbul), Kartaltepe(İstanbul) fabrikaları Marmara Bölgesinin başlıca pamuklu kumaş dokumafabrikalarıdır.Bugün ülkemizde, çoğunluğu İatanbul, Adana ve Bursa gibiillerde olmak üzere, 60 dolayında pamuk ipliği, yün ipliği,pamuklukumaş ve yünlü kumaş dokuma fabrikaları vardır. Fakat yünlü dokumaendüstrimiz, pamuklu dokuma endüstrimizde olduğu şekilde gelişmişdeğildir. Yurdumuzun, ilk yünlü dokuma fabrikası 1843 yılında faaliyetegeçen, İzmit - Hereke kumaş fabrikası olup, 1890 da halı dokumaüniteleride eklenmiş; fakat 1905 yılından başlayarak, tamamen bir yünlükumaş dokuma fabrikası durumuna getirilip, 1934 yılında Sümerbank'adevredilmiştir.Bundan sonra Bursa Merinos Yünlü kumaş fabrikası gibibüyük Sümerbank kuruluşunun faaliyete geçmesi, yünlü dokumaendüstimizin gelişmesinde büyük rol oynamıştır.
Özel sektöre ait başlıca pamuk ve yün ipliği dokuma fabrikaları
Adı ve ili İğ sayısı
Mensucat Santral - İstanbul 100.700
Narin - İstanbul 63.300
Akip - İstanbul 50.000
Edip - İstanbul 50.000
Bisaş - Bursa 90.000

Özel sektöre ait başlıca yünlü ve pamuklu dokuma fabrikaları
Adı ve ili Tezgah sayısı
Narin - İstanbul 560
Bozkurt - İstanbul 625
Mensucat Santral-İstanbul ve Edirne 975
Kartaltepe - İstanbul 545

Doğal ipek ipliği ve ipekli kumaş üretimimizin merkezi eskidenolduğu gibi yine Bursa ilidir. Yapay ipekçilikte en büyük fabrikamız,Gemlik Suni ipek fabrikası adı ile, Bursa - Gemlik'tedir. Adı, Filaşdokumacılığı diye de geçer.
Deri ve deri ürünleri de yurdumuzda gelişmiş bir sanayidalıdır.İstanbul - Yedikule' deki Sümerbank'a ait fabrikada deriayakkabı üretilmektedir.

8)Otomotiv Endüstrisi
Türkiye gemi yapım fabrikaları, İzmir - Alaybey tersanesi hariç, bütün tersaneler İstanbul ve çevresindedir.
Tersanelerin dışında Bursa ve İstanbul otomobil fabrikaları,İstanbul'da otobüs-kamyon-kamyonet fabrikaları, yine İstanbul'datraktör fabrikaları ve Sakarya'da demiryolu araç ve gereçleri vardır.
9)Kimya Endüstrisi
Motorlu taşıt araçları lastiği; Yurdumuzda bu endüstri, 1962'dekurulmaya başlamıştır.Bugün bu alanda faaliyet gösteren, beş büyükfabrika vardır.Bunlardan Uniroyel Adapazarı'nda, Petlas Kırşehir'de vediğer fabrikalarda İzmit'tedir. Fabrikaların bu bölgeye toplanmasınınesas nedeni, hammadde sağlama kolaylığıdır. Kauçuk, karbon siyahı vekortbezi gibi temel hammaddeler önceleri yurt dışından getiriliyordu.Kuruluş bölgesi, bu maddelerin deniz yolu ile getirilmesine çokuygundur. Ancak, 1970'den sonra bölgede, hammadde üreten petrokimyatesisleri kurulmuştur. Bunlar, İzmit - Yarımca petrokimya tesisleri veyine İzmit - Köseköy kortbezi fabrikası olup, lastik endüstisininhammadde ihtiyacı büyük ölçüde bu fabrikalardan karşılanır.
Motorlu Araçlar Lastik Fabrikaları ve Üretim Kapasiteleri
Adı İli Üretim kapasiteleri(bin adet)
Good- year Kocaeli-İzmit 1 500
Uniroyal Sakarya-Adapazarı 1 500
Pirelli Kocaeli-İzmit 1 000
Fulda Kocaeli-İzmit 1 000
Lassa Kocaeli-İzmit 5 000

Marmara Yapay Gübre Fabrikaları ve Kapasiteleri
Adı ili Kapasitesi(binton/yıl)
Bağfaş Balıkesir-Bandırma 125
Yarımca İzmit-Yarımca 125
Gemlik Bursa-Gemlik 595

10)Orman Ürünleri Endüstrisi
1936 yılında üretimeaçılan ilk kağıt fabrikamız, bugün SEKA İzmit Kağıt Fabrikası diyebilinen fabrikadır. Tesis, bir fabrikalar topluluğu olup, 1936'da 1.kağıt fabrikası, 1944'de 2., 1954'de 3. ve 1957'de 4. kağıt fabrikasıhizmete girmiştir.Daha önce Sümerbank'a bağlı olan tesis, 1955 yılındakurulan S.E.K.A iktisadi kuruluşuna bağlanmıştır.
Marmara Selüloz ve Kağıt Fabrikaları
Adı ili İşletime Açılış Yılı
İzmit Kocaeli-İzmit 1936
Balıkesir Balıkesir 1981
11)Çimento,Cam ve Seramik Endüstrisi
Yurdumuzda çimento endüstrisi, Cumhuriyet Devri öncesinde kurulmayabaşlamıştır. Bu konudaki ilk fabrika; 1910 yılında faaliyete geçen,İzmit-Darıca çimento fabrikasıdır. Bu fabrikayı 1911 yılında kurulanİzmit-Eskihisar çimento fabrikası izlemiştir. Bu iki fabrikanın üretimiyetmeyince, İstanbul - Zeytinburnu ve Kartal çimento fabrikalarıkurulmuştur. Daha sonra bu fabrikaları, Kırklareli - Pınarhisar veBalıkesir çimento fabrikaları izlemiştir.
Gelişmiş bir sanayi dalıda, şişe ve cam endüsrisi üretim alanıdır. Bukonudaki ilk çağdaş fabrikamız, İstanbul Paşabahçe şişe ve camfabrikası olup, 1936'da üretime geçmiştir.

Marmara Şişe ve Cam Fabrikaları Dağılışı
Adı İli Açılış Yılı
Paşabahçe İstanbul-Paşabahçe 1936
Çayırova Cam İzmit-Çayırova 1961
Topkapı Şişe fab. İstanbul-Topkapı 1968
Teknik cam İstanbul 1968
Çayırova cam elyafı İzmit-Çayırova 1971
Trakya cam Kırklareli-Lüleburgaz 1981
Kırklareli cam Kırklareli-Lüleburgaz 1981

Seramik ve Porselen Endüstrisinde Marmara Bölgesi birinci sırayı alır. İş gücü de büyük ölçüde bu bölgede toplanmıştır.
(B-7)Ulaşım
Marmara Bölgesi coğrafi konumu nedeniyle tarihi çağlar boyunca sürekliişlek bir yol olmuştur. Bölge deniz ve karayolları bakımından büyükönem taşır.Asya ve Avrupa kıtaları, bu bölgede boğazlar yoluylabağlanır. Yine boğazlar Karadeniz'i Ege denizine, Akdeniz'e ve oradanda Atlas Okyanusu'na bağlar.
a)Karayolları Ulaşımı
Batı Avrupa'dan gelerek Balkanlar'dan geçen, uluslararası ulaşımınsağlandığı E-5 karayolu Marmara Bölgesi'ne Edirne'de Kappıkule'dengirerek, İstanbul Boğazında bulunan Boğaz köprüsü yoluyla Anadoluyakasına geçer ve buradan da Ortadoğu ülkelerine kadar uzanır. Bu yol,Avrupa'nın Asya'ya bağlandığı en büyük yoldur.
b)Havayolları Ulaşımı
Havayolları bakımından, bölgede İstanbul, uluslararası bir önem taşır.Burada bulunan ******(Yeşilköy) havalimanına dünyanın her tarafındanve buradan da yabancı kentlere seferler yapılır. Bundan başka bölgedeBandırma, Balıkesir ve Çanakkale hava meydenları bulunmaktadır. ******Havalimanı:İstanbul'da Yeşilköy'de olup, 1985 yılına kadar adı,Yeşilköyhavalimanı idi. Yurdumuzun ilk askeri ve sivil amaçlı havalimanı olup,1925 yılından buyana hizmet vermektedir. Zamanla genişletip modernizeedilerek bugünkü çağdaş konumunu kazanmıştır.Kapasite özelliklerişunlardır;
a)Saatte 70 uçak iniş-kalkış yapabilir.
b)Aynı anda 30 uçak, apronlara yanaşarak indirme-bindirme yapabilir.
c)Yolcu terminalleri, yılda 15 milyon yolcu ağırlayabilir.
Bu özellikleri ile, yurdumuzun en büyük havalimanı olup, Avrupa'dasayılı büyük havalimanları arasındadır. Uçak trafiği, hızlı bir biçimdeartmaktadır.Örneğin; 1960'da toplam 30 bin iniş- kalkış yapılmışken,1975 de bu sayı 49 bini ve 1990 da 75 bini bulmuştur.Bu seferlerin %60ila %70'i dış hat seferleridir. İnen- binen yolcu sayısı da hızlı birşekilde artmaktadır.
c)Demiryolları Ulaşımı
Avrupa'dan gelen demiryolları bölgeden geçerek Orta ve Ön Asyaülkelerine ulaşır. Balkan ülkeleri hattı, 1875 yılında Avusturyatarafından yapılmış ve buna Rumeli hattı adı verilmiştir. Balkanlardangelen bu demiryolu, İstanbul'da Sirkeci garına kadar ulaşır. Anadoluyakasında bulunan, İstanbul- Haydarpaşa garından itibaren olandemiryolu hattına da Anadolu hattı denilir ve bu demiryolu 1888 deİzmit'e, 1892de de Eskişehir ve Ankara'ya kadar Alman şirketleritarafından yapılmıştır. Bölgeden geçen demiryolu Edirne'den Kars'akadar uzanır.Adana ve İzmir'den gelen demiryolları ile Eskişehir'debirleşir.
d)Denizyolları Ulaşımı
Bölgenin en önemli limanları, İstanbul Boğazı ve İzmit Körfezi çevresindedir. Ama bölgede, 25 kadar liman vardır.
Bunlardan, İstanbul Boğazı Limanları arasında en büyükleri, Rumeliyakası kıyılarındaki Eminönü, Tophane ve Anadolu yakası kıyısındakiHaydarpaşa limanıdır. Daha birçok gemi uğrak yeri vardır.Ancak, bu üçbüyük limana, Büyük İstanbul Limanı limanı diyebiliriz. Bu limanlaryani büyük İstanbul limanı, yurdumuzun en büyük dış ticaret mallarıgiriş kapısıdır durumundadır.
Bu limanlara giriş-çıkış yapan yıllık gemi sayısı 2500 ila 3000arasındadır.İndirilen-bindirilen yıllık toplam yük tonajı 3-3.5 milyontonu bulur.İstanbul limanlarının, yıllık gemi sayısı ve yük grafiğinihafifleten İzmit Körfezi çevresi limanları,İzmit ve yakın çevredekilimanlar ile temsil edilir.Bunların en önemlileri İzmit Limanı veDerice, Gölcük, Darıca limanları ve diğerleridir. Gölcük başlıca askerilimanımızdır. İzmit ve Derince limanlarına giriş-çıkış yapan yıllıkgemi sayısı, 1500 ila 2000 i bulur. İndirilen bindirilen yıllık tonajıise, bazı yıllar 10-15 milyon tonu bulur. Bazı yıllar da 1.5 ila 3milyon ton arası değişir.
Marmara Bölgesi'nin diğer önemli limanları arasında başlıcaları;Bandırma limanı(Bağfaş gübre fabrikasına hizmet eder), Gemlik Limanı(Bursa'daki otomobil fabrikaları ve Gemlik ipekli fabrikasına hizmeteder) ve Tekirdağ limanı olarak sıralanabilir. Kuzey Marmarakıyılarının en önemli limanı durumunda olan Tekirdağ limanı, İstanbullimanlarının yükünü hafifleten bir liman olup, yıllık yükleme boşaltmakapasitesi 6000 ton dolayındadır.Çanakkale limanı da Marmara Bölgesilimanlarındandır. Ama hinterlandı dar olduğundan, gelişememiştir.Bununla birlikte çok büyük bir stratejik liman olup, sadece ÇanakkaleBoğazı'nın değil, İstanbul Boğazı'nın da askeri yöndenbir kilitidurumundadır.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
ashleyci şeker

ashleyci şeker


Mesaj Sayısı : 50
Kayıt tarihi : 28/11/08

5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi Empty
MesajKonu: Geri: 5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi   5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi EmptyPerş. Haz. 04, 2009 5:03 pm

saol bitanem
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
HaNDe

HaNDe


Mesaj Sayısı : 133
Kayıt tarihi : 09/11/08

5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi Empty
MesajKonu: Geri: 5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi   5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi EmptyÇarş. Haz. 10, 2009 10:00 am

önemli deiil
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
başak

başak


Mesaj Sayısı : 157
Kayıt tarihi : 09/11/08

5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi Empty
MesajKonu: Geri: 5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi   5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi EmptyÇarş. Haz. 10, 2009 10:40 am

saol cnm
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
HaNDe

HaNDe


Mesaj Sayısı : 133
Kayıt tarihi : 09/11/08

5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi Empty
MesajKonu: Geri: 5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi   5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi EmptyÇarş. Haz. 10, 2009 10:46 am

önemli deiil
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
5. sınıf sosyal bilgiler 1. dönem performan södevi
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» özel bilgiler
» En Özel Bilgiler[Yoshy]

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
hepsicilerin buluşma noktası :: ödevleriniz-
Buraya geçin: